In verband met het coronavirus zijn er aanvullende maatregelen van kracht: deze zijn per 11 mei gedeeltelijk versoepeld. Lees meer

Welke sporten kun je doen als je zwanger bent?

2 maart 2017

Ook als je zwanger bent kun je gewoon door blijven sporten. Er zijn wel enkele zaken waar je rekening mee moet houden.

Niet elke sport is namelijk geschikt om tijdens je zwangerschap uit te oefenen. Dit geldt met name voor sporten waarbij je het risico hebt om uit evenwicht te raken. Sporten als waterskiën, paardrijden, snowboarden, gymnastiek, skiën, bergbeklimmen, skeeleren, ijshockey en surfen kun je daarom beter niet uitvoeren. Ook teamsporten zoals voetbal, rugby, hockey, volleybal, kickboksen en judo kan je beter vermijden. Het risico is te groot dat je op je maag valt of – onbedoeld – geraakt wordt.

Duiken tijdens je zwangerschap raden wij af. Dit geldt voor alle vormen van duiken omdat je hierbij caissonziekte, decompressieziekte of duikersziekte kunt oplopen. Deze aandoening verhoogt de kans op een miskraam of aandoeningen. Dit geldt ook voor een tochtje met een luchtballon of bij bergbeklimmen. De verandering in zuurstofgehalte stelt je baby bloot aan risico’s.

Helaas, ook in de Efteling of op de kermis kan je beter met beide voeten op de grond blijven. Vaak eindigen attracties in pretparken of glijbanen in parken of zwembaden niet zo zachtzinnig. De plotselinge bewegingen of versnellingen kunnen pijnlijk zijn en voor schade aan je baby zorgen.

Mag ik fietsen tijdens mijn zwangerschap?

In principe is fietsen – zeker t/m 30 weken – geen probleem. Zorg wel voor voldoende ruimte tussen je groeiende buik en het stuur zodat je bochten op een veilige manier kunt nemen. Pas eventueel het tempo aan. Fietsen is, net als wandelen trouwens, een mooie manier om je conditie tijdens de zwangerschap op peil te houden.

Studies hebben aangetoond dat een verhoogde temperatuur in het eerste stadium van je zwangerschap voor verhoogd risico kan zorgen. Stap daarom niet op de fiets als de mussen van het dak vallen en neem als het even kan een flesje water mee. En ben je onderweg maar zie je het toch niet meer zitten; luister goed naar je lichaam!

Onthoud dat de meeste activiteiten/sporten goed voor je zijn. Probeer een sport te vinden die je leuk vind. Zo hou je het het langste vol en beleef je er plezier aan. Bij twijfel kun je ons natuurlijk altijd om advies vragen!


Terug naar nieuwsoverzicht